Advies zonder uitleg

25.2.002
Normen: goede motivering, fair play

Soms moet de ombudsman twee keer in actie komen. Weet u nog? De moeder en haar zoon van Geen besluit, maar wel bezwaar? Na een snelle actie van de ombudsman kreeg zij uiteindelijk een besluit van de gemeente over hulp voor haar zoon. Maar aan het hele proces dat zij daarvoor bij WIJ heeft doorlopen houdt zij een vervelend gevoel over. Nog steeds is voor haar niet duidelijk wat Basis jeugdhulp (BJH) voor haar zoon kan doen. Zij ziet haar zorgen en visie niet terug in het advies van WIJ aan de gemeente. Ze voelt zich niet gehoord en vraagt de ombudsman om onderzoek te doen naar het handelen van WIJ.

Al voor de zomer van 2024 is de vrouw in gesprek met WIJ over de hulp van haar zoon omdat de indicatie voor de huidige hulp afloopt. Ze willen deze hulp graag verlengen. WIJ adviseert anders, namelijk BJH en vindt dat passend voor de zoon. WIJ moet dan wel duidelijk kunnen uitleggen waarom zij dat vindt. Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat WIJ dat niet doet. WIJ vertelt de vrouw keer op keer dát BJH past, maar niet waarom.

Zonder een goede uitleg wil de vrouw niet akkoord gaan met de inzet van BJH. Ze is er niet van overtuigd dat dat passend is. Ze vraagt WIJ om naar andere hulp dan BJH te kijken. WIJ moet dan een uitgebreider onderzoek naar de hulpvraag doen en opnieuw met een advies komen. Dat advies van WIJ volgt al 9 dagen later: BJH is passend. Opnieuw ontbreekt de uitleg en ook is er geen ondersteuningsplan, terwijl dat wel de bedoeling is na een onderzoek. De ombudsman begrijpt dat de vrouw zich afvraagt of WIJ wel nauwkeurig onderzoek heeft gedaan, omdat 9 dagen best snel is. Ook is er geen contact geweest met de vrouw tijdens het onderzoek en ontbreekt dus een ondersteuningsplan.

Na de snelle actie van de ombudsman volgt in december opnieuw een onderzoek. Het advies is weer BJH. Dit keer volgt wel een ondersteuningsplan, maar de vrouw en haar zoon herkennen de hulpvraag en doelen die WIJ hierin schrijft niet. Zij schrijven hun eigen verhaal op het ondersteuningsplan, met het idee dat de gemeente dan hun kant kan lezen voor zij een besluit neemt. Maar uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat de gemeente – vanwege privacy – niet het hele ondersteuningsplan krijgt. Het werkt zo dat WIJ aan de gemeente via een systeem laat weten welke hulp aangevraagd wordt en adviseert of de gemeente positief of negatief moet besluiten. Als WIJ denkt dat de vrouw bezwaar zal maken, moet WIJ wel eerst overleggen met de gemeente. Dat is wel gebeurd maar de gemeente leest dus niet wat de vrouw en haar zoon allemaal op het ondersteuningsplan hebben geschreven en kan dit niet meewegen in haar besluit. In de bezwaarprocedure kan de vrouw wel zelf haar verhaal vertellen aan de gemeente.