Whatsapp of sms?

Trefwoorden: behandel-/reactietermijn

Een vrouw hoort maar niets van de gemeente na haar melding dat ze in het donker en bij slecht weer een ongeval heeft gehad. Ze is vlak bij huis tegen een paaltje gefietst. De vrouw zou graag zien dat het paaltje verlichting krijgt om dergelijke ongevallen in de toekomst te voorkomen. Bij haar melding met whatsapp heeft de vrouw foto’s gevoegd van haar gezicht met blauw oog en haar kapotte fiets. Omdat een reactie uitblijft, herhaalt de vrouw haar melding 2x. Als ook dan reactie uitblijft, gaat ze naar de ombudsman.

Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat de vrouw sms’jes heeft gestuurd naar het whatsapp-nummer. Sms’jes komen niet bij de gemeente binnen. Achter het 06-nummer bevindt zich namelijk geen telefoon maar een computersysteem waar (alleen) whatsappjes binnenkomen. Dat is de reden dat er niet op de berichtjes van de vrouw is gereageerd. De gemeente past naar aanleiding van de klacht de tekst op de website aan. Hoewel er nu uitdrukkelijk staat dat het nummer niet voor sms’en is, is een vergissing gauw gemaakt. Het is dan ook mooi dat de gemeente gaat uitzoeken of het mogelijk is mensen automatisch een sms terug te sturen dat ze op dit nummer alleen whatsappjes kunnen versturen.
Inhoudelijk laat de gemeente weten dat de vrouw een afspraak kan maken met enkele medewerkers van wijkpost zuid om een en ander alsnog, eventueel ter plekke, te bespreken. Ze krijgt de telefoonnummers van de medewerkers. De schade die de vrouw heeft opgelopen, is door de gemeente neergelegd bij de verzekeringsmaatschappij.
De ombudsman constateert dat de gemeente daarmee alsnog inhoudelijk op de sms-berichten van de vrouw heeft gereageerd. Of het paaltje aangepast kan worden, is nog niet duidelijk. Wel gaat de gemeente alsnog in op het verzoek om een gesprek. Daarmee laat de gemeente in elk geval zien naar de vrouw te willen luisteren en dat is mooi.