Een interculturele blik op klagen

Ombudsman Anja Janssen ging in gesprek met de vrouwen van Vanhulley en vertelde over haar functie. Het leverde een waardevol intercultureel inkijkje op in hoe het indienen van een klacht wordt ervaren.

Het uitleggen van het ombudsproces was soms even zoeken, omdat niet iedereen het Nederlands goed beheerst. Met hulp van begeleider Jozien en enkele vrouwen die konden vertalen, lukte het prima. Voor veel deelnemers was de ombudsman een onbekend begrip. Dat is niet vreemd, maar Anja merkte dat sommige vrouwen wel kwesties hadden met WIJ of andere organisaties, terwijl ze geen klacht durfden in te dienen. In hun land van herkomst kon klagen immers vervelende gevolgen hebben, en dat risico wilden ze hier niet lopen omdat ze de ondersteuning nodig hebben.

Anja benadrukte dat het indienen van een klacht altijd kan en dat iedereen contact mag opnemen met bureau ombudsman. Indien gewenst kan er een afspraak worden gemaakt, waarbij men altijd iemand mag meenemen.