Te veel gewerkt

25.1.001
Normen: fair play, integriteit

Een man helpt af en toe in het restaurant van familie, omdat de eigenaar vanwege gezondheidsproblemen niet alles zelf kan. Eerst af en toe, later meer. De gemeente ziet dat de man aan het werk is en vraagt om uitleg. De man heeft namelijk een bijstandsuitkering en dan moeten alle inkomsten doorgegeven worden aan de gemeente. De man denkt eerlijk antwoord te geven op de vragen van de gemeente, maar toch wordt zijn uitkering beëindigd. De gemeente zegt dat zij niet kan vaststellen hoeveel de man werkt en wat hij daarmee verdient. De man vindt dit oneerlijk. Hij dient hierover een klacht in bij de gemeente, maar krijgt geen reactie.

De ombudsman doet navraag. Wat blijkt? De man noemt het een klacht, maar het is een bezwaar. Dat is iets anders. In de bezwaarprocedure wordt gekeken of de gemeente de uitkering terecht beëindigd heeft. De man zal dit af moeten wachten.

Los van het bezwaarschrift heeft de man ook opnieuw een uitkering aangevraagd. Deze is toegekend, maar de man ontvangt de uitkering niet. Met een snelle actie krijgt de ombudsman duidelijkheid. De uitkering is toegekend met de voorwaarde dat de man elke werkdag zijn uren doorgeeft. De gemeente ziet echter dat de man een aantal keer aan het werk is, maar dat die uren niet zijn doorgegeven. De man houdt zich dus niet aan de voorwaarden. De gemeente kan de uitkering beëindigen, maar biedt de man nog een kans. Zij schort de uitkering eerst alleen op en nodigt de man uit voor een gesprek. Als de man vanaf nu zijn uren goed doorgeeft, zal hij zijn uitkering weer ontvangen.