Overlast in de achtertuin
Een man woont in een buurt met veel studentenhuizen waar het er vaak lawaaiig aan toegaat. Wat hem vooral hindert is geschreeuw vanaf het balkon in de avond en nacht. De man woont aan een binnenplein dat fungeert als een klankkast, zegt hij. Geluid wordt aan de achterkant van de woningen enorm versterkt. Als hij de politie belt op het moment van overlast, kijken de agenten alleen aan de voorkant van de huizen en daar is nauwelijks iets te horen. Vroeger gingen ze nog wel eens bij hem op het balkon aan de achterzijde luisteren, maar dat doen ze niet meer. En dus constateren de agenten geen overlast.
Bij het Meldpunt overlast en zorg (MOZ) van de gemeente hoef je dan ook niet meer te melden, zegt de man. Dat heeft geen enkele zin. Als er geen politieconstatering is, dan doet het meldpunt ook niets. Ook dat was in het verleden anders, volgens de man. Dan ging het MOZ een dossier opbouwen en werden de huiseigenaren benaderd. Dat gebeurt allemaal niet meer, en daarom wil hij een klacht indienen over het MOZ. De ombudsman heeft in dat geval (nog) geen rol en zet deze klacht namens de man door naar de klachtenfunctionaris van de gemeente. Ze is echter wel benieuwd naar het antwoord.
De gemeente legt de man, en ook de ombudsman, uit dat dit inderdaad de standaard werkwijze is. Geen politieconstatering, dan geen rol voor MOZ. Een enkele keer wordt een uitzondering gemaakt. Bijvoorbeeld als er meerdere meldingen worden gedaan over zeer ernstige overlast op een bepaald tijdstip. Wel kan het zijn dat de politie net te laat komt. In dat geval kan het MOZ later contact zoeken met de eigenaar van het pand.
De eigenaar wordt er dan op gewezen dat die ook een verantwoordelijkheid heeft naar de omgeving, als het om overlast gevend gedrag van zijn huurders gaat. Het meldpunt heeft geen bevoegdheden om te handhaven, maar vaak wil de eigenaar wel meewerken en kunnen er goede afspraken worden gemaakt om bij de huurders meer begrip te kweken voor de situatie van de omwonenden. Dat vermindert de overlast flink. De gemeente geeft aan dat ze begrijpt dat de man in zijn situatie ook graag wat meer actie van het meldpunt had gezien maar zijn meldingen geven volgens de gemeente geen aanleiding om van de standaard werkwijze af te wijken.