In de cloud verdwenen
25.1.021
Ieder jaar in november vraagt een vrouw via de gemeentewebsite een vergoeding uit de meerkostenregeling aan voor haar dochter. Dat gaat altijd goed. In november 2024 echter niet. Als de vrouw in maart 2025 navraag doet bij haar dochter blijkt er geen geld op de bankrekening te zijn gestort. Als de vrouw contact opneemt met de gemeente krijgt ze te horen dat er geen aanvraag is ontvangen en dat het nu te laat is. De vrouw denkt dat na het uploaden van allerlei documenten iets mis is gegaan bij het versturen van de aanvraag. Ze vraagt zich af waarom daar dan geen melding van komt. En waarom zij niet alsnog een aanvraag kan indienen. Ze neemt contact op met de ombudsman.
Als die er achteraan gaat, meldt de gemeente de ombudsman dat de reden hiervoor is dat het boekjaar 2024 op 31 december 2024 is afgesloten. Omdat er na die datum over 2024 geen budget meer is, kan er niet alsnog een vergoeding met terugwerkende kracht worden toegekend. De gemeente begrijpt wel dat dit erg vervelend kan uitpakken voor inwoners die hun best doen om online aanvragen in te dienen. Het feit dat de vrouw na het online indienen van de aanvraag niet per omgaande een ontvangstbevestiging met referentienummer ontvangt, kan een signaal zijn dat er iets niet goed is gegaan. De gemeente kan zich echter voorstellen dat niet iedereen zich dat realiseert. De gemeente wil kijken of in het systeem een melding kan worden ingebouwd als een aanvraag meerkostenregeling niet goed is doorgekomen. De ombudsman houdt dit met belangstelling in de gaten.