Hulp gevraagd, medewerking nodig

25.2.029 
Een man heeft moeite met zijn administratie. Hij kreeg eerder goede hulp van WIJ Groningen, maar die hulp is gestopt. Sindsdien lukt het hem niet meer om zijn administratie op orde te houden. Hij heeft een Wmo-indicatie en vraagt al meer dan een jaar om nieuwe ondersteuning. Die hulp is er nog steeds niet. Daardoor heeft hij belangrijke regelingen gemist en extra kosten gekregen.
Ook heeft hij al een half jaar geen huishoudelijke hulp gekregen, terwijl hij wel moest betalen. Door problemen met zijn administratie heeft hij betalingsachterstanden gekregen, wat weer heeft geleid tot extra kosten. WIJ heeft de indicatie met terugwerkende kracht stopgezet. De man verwacht nu dat hij het geld dat hij al heeft betaald terug zal krijgen en dat hij geen openstaande bedragen meer hoeft te betalen.
De ombudsman heeft contact gehad met WIJ. WIJ zegt dat ze de man al lang kennen en dat hij eerder hulp heeft gehad. Ze hebben meerdere keren geprobeerd om nieuwe hulp te regelen, via PGB en Zorg in Natura. Maar het lukte niet, omdat de man niet reageert of afspraken afzegt. Daarom is het dossier in 2024 gesloten.
In 2025 is er opnieuw contact geweest, na een melding over betalingsproblemen. Er zijn weer afspraken gemaakt, maar ook die zijn afgezegd. WIJ heeft voorgesteld om samen met de GKB naar oplossingen te kijken, maar daar is nog geen vervolg op gekomen.
Over de eigen bijdrage zegt WIJ dat de indicatie met terugwerkende kracht is gestopt. De terugbetaling loopt via het CAK. WIJ heeft daar geen invloed op, maar verwacht dat de man binnenkort bericht krijgt.