Dossierinzage blijft uit

25.2.026

Een vader vraagt WIJ om het dossier van zijn dochter. WIJ geeft aan dat het dossier niet zomaar kan worden verstrekt vanwege de privacy. Eerst moet WIJ kijken of hierin geen zaken staan van en over de andere ouder. WIJ vraagt vervolgens aan de man of zijn verzoek mag worden doorgezet naar de medewerker die hierover gaat. Dat mag, zegt de man. Vervolgens hoort hij niets meer.

Na een jaar komt hij bij de ombudsman. In het kader van een snelle actie vraagt die WIJ of, en zo ja wanneer, de man het dossier van zijn dochter kan krijgen. WIJ meldt de ombudsman daarna het dossier te hebben uitgedraaid en een afspraak met de man te hebben gemaakt zodat hij het dossier kan ophalen. WIJ legt daarbij uit dat vanwege uitval van de behandelaar het verzoek niet eerder is behandeld. Hiervoor biedt WIJ haar excuses aan. Een paar dagen later meldt de man de ombudsman dat hij het dossier in zijn bezit heeft.