Door fout in systeem ontvangt huurder aanslagen

25.3.001

Een man ontvangt aanmaningen van het Noordelijk Belastingkantoor (NBK), omdat hij de gemeentelijke belastingen en de waterschapsbelastingen niet heeft betaald. De man heeft de aanslagen niet gekregen. Hij vertelt dat hij die ook helemaal niet hoeft te ontvangen en ook niet hoeft te betalen. Hij huurt namelijk een verblijfplek van een opvangorganisatie en de huur is inclusief deze belastingen. De afgelopen jaren heeft hij de aanslagen steeds doorgestuurd naar zijn verhuurder en die heeft de belastingen netjes betaald. Maar hij wil sowieso geen aanslagen meer ontvangen, en de aanmaningen waren ook onterecht. Hij stapt naar de ombudsman.
Het NBK legt de ombudsman uit dat de man de aanslagen niet ontvangen heeft, omdat hij heeft aangegeven dat hij zijn post digitaal wil ontvangen. De aanslagen zijn waarschijnlijk te vinden in de berichtenbox van MijnOverheid. Aanmaningen verstuurt het NBK altijd wel met de post. Het NBK ziet ook dat de aanslag niet op naam van de man moet staan, maar op naam van zijn verhuurder. De man had het goed gezien. Het stond niet goed in het systeem. Het NBK heeft dit aangepast en vanaf nu worden de aanslagen naar de verhuurder gestuurd en de man hoeft deze aanslagen niet meer te betalen. Het NBK zegt toe dat hij hierover een brief krijgt.