Deadline zonder duidelijkheid
25.1.039
Het lijkt een stukje papier, een officieel besluit, maar het geeft mogelijkheden als je het niet eens bent met een beslissing. Een moeder weet daar alles van. Begin april vraagt zij bij WIJ verlenging aan van de specialistische jeugdhulp voor haar zoon. Eerst hoort zij dat verlenging mogelijk is als er geen alternatief is. Later wordt haar telefonisch verteld dat het niet wordt verlengd. Basis Jeugdhulp kan wel. De vrouw is het hier niet mee eens en vraagt om een officieel besluit. Een besluit voorkomt niet dat de huidige indicatie afloopt, maar daarmee krijgt zij wel de kans om via de bezwaarprocedure misschien alsnog verlenging van de specialistische hulp te krijgen.
Wat volgt is stilte. Ze stuurt verschillende mails naar WIJ, maar krijgt hierop geen reactie. Ook haar ingebrekestelling aan de gemeente blijft onbeantwoord. Dan vraagt ze aan WIJ een tijdelijke verlenging, zodat haar eerdere aanvraag kan worden beoordeeld. Ook hierop komt geen reactie. Maar de klok tikt door, de indicatie loopt over een week af. Dit zorgt bij de vrouw voor veel stress en onzekerheid. Is er daarna nog wel hulp voor haar zoon? Zij wendt zich tot de ombudsman.
De ombudsman legt contact met WIJ en de gemeente. Die reageren snel. De vrouw krijgt een officieel besluit met de afwijzing van haar aanvraag. Dit geeft haar de mogelijkheid om in de bezwaarprocedure uit te leggen waarom zij dat onterecht vindt. Maar dat kan wel zes weken duren en intussen heeft haar zoon dan geen hulp. De hulp stopt immers volgende week en Basis Jeugdhulp is niet gestart. De gemeente biedt uitkomst: zij verlengt uit zichzelf de huidige hulp voor twee maanden. Zo kan de vrouw in bezwaar en tegelijkertijd met WIJ in gesprek over een eventuele overgang naar Basis Jeugdhulp.