Bord voor de kop
25.1.037
Een ernstig slechtziende man, lang 1.95 meter, is twee keer tegen een tijdelijk verkeersbord aangelopen. Hij doet daar melding van bij de gemeente. De eerste melding wordt pas na 6 weken opgepakt. De tweede melding sneller, echter het lost het algemene probleem niet op. Volgens de man voldoen de tijdelijk geplaatste verkeersborden niet aan de regels. Aan de minimale hoogte 2.20 m wordt niet voldaan en ze staan soms midden op het trottoir.
Hij heeft de gemeente gevraagd hierop te handhaven en zo nodig boetes uit te delen. De gemeente heeft aangegeven dat boetes uitdelen niet mogelijk is. De man belt de ombudsman en vraagt of die iets kan betekenen.
De ombudsman stelt in het kader van een snelle actie vragen aan de gemeente. De gemeente geeft uitleg. Tijdelijke bebording moet inderdaad voldoen aan de regelgeving zoals die geldt voor permanente borden. De gemeente wil eigenlijk zo min mogelijk tijdelijke bebording plaatsen. De tijdelijke bebording mag pas worden geplaatst na goedkeuring van een verkeersplan. Een erkende aannemer plaatst deze bebording en is ook verantwoordelijk voor het afhandelen van meldingen als deze niet goed staan. Steekproefsgewijs verricht de gemeente controles.
Deze uitleg kan de ombudsman volgen, echter voor mensen die slechtziend of blind zijn moeten ook deze tijdelijke borden voldoende hoog geplaatst worden en niet midden in de looproute. Zodat, zoals in het geval van de man, ze er niet tegenaan lopen. Dat vraagt nadere uitleg, evenals waarom de gemeente geen boetes uitschrijft.
De gemeente laat weten dat borden inderdaad op minimale hoogte van 2.20 meter (onderkant bord ten opzichte van maaiveld) moeten staan. Ze zegt erbij dat er nog deze week een mailing uitgaat naar de bordaannemers die in de gemeente tijdelijke verkeersborden hebben staan. Er wordt verzocht op korte termijn een schouw uit te voeren waarbij de tijdelijke bebording getoetst wordt aan de geldende verkeersregels.
Over het uitdelen van boete zegt de gemeente dat dit een tijdrovend proces is. Wat vaak langer duurt dan het bord er staat. Wel ziet de gemeente, mede door deze kwestie, dat het lang kan duren voordat een melding bij de juiste mensen binnen de gemeente terecht komt. Daarom is de interne werkwijze aangescherpt. Om zo problemen sneller op te lossen.
Blijft het feit, zo laat de gemeente weten, dat er momenteel een grote hoeveelheid werkzaamheden plaatsvindt. Met tot gevolg, veel tijdelijke verkeersborden. Dit zal blijven vragen om continue aandacht van haar zijde. Mocht de man weer onjuist geplaatste bebording aantreffen, dan mag hij dat melden via verkeersstremming@groningen.nl
De ombudsman ziet dat de gemeente serieus acties heeft ondernomen naar aanleiding van deze klacht en de daaruit voortvloeiende snelle actie. Dankzij de man is het probleem nu beter voor de bril bij de gemeente en kan de ombudsman het dossier sluiten.