Boete handhaven of verscheuren

25.1.041

Twee zussen bezoeken de begraafplaats Selwerderhof. Vader zou vandaag jarig zijn, en morgen is het moederdag. Na het bezoek doen ze nog even een boodschap. Teruggekomen bij de auto staat er iemand van de handhaving, een boa, een bon uit te schrijven. De bon is dan net digitaal verstuurd. In het gesprek dat volgt leggen de zussen hun situatie uit. De boa zegt toe intern te gaan overleggen of de bon verscheurd kan worden. Het gesprek eindigt echter abrupt als de situatie onveilig wordt vanwege beschonken mannen op straat die zich met de kwestie gaan bemoeien. De zussen hebben geen naam van de boa.

Thuisgekomen schrijft één van de zussen een e-mail. Ze realiseert zich niet dat de adressering niet juist is. Ze stuurt de e-mail naar een verkeerde organisatie, die niets van zich laat horen. Een aantal weken later stuurt mevrouw dezelfde e-mail naar de ombudsman. Ze voegt eraan toe de opmerking: “niets van gehoord”.

De ombudsman belt met de vrouw om na te gaan wat precies de klacht is. De vrouw geeft aan dat ze inmiddels, van het Noordelijk Belastingkantoor (NBK), een boete heeft ontvangen. Daar heeft ze bezwaar tegen gemaakt. Er geldt wel een beslistermijn van een jaar en mevrouw en haar zus vragen zich af hoe het zit met de gedane toezegging. Ze hebben niets meer gehoord van de gemeente. Wat is er uit het intern overleg gekomen? Over een jaar is die informatie mogelijk moeilijk boven tafel te krijgen en de toezegging wellicht vergeten, vandaar dat ze zich nu richten tot de ombudsman.

De ombudsman legt de kwestie voor aan de gemeente. Dan blijkt dat de toezegging wel degelijk aan de beide zussen is gedaan. Helaas is aan de toezegging geen follow-up gegeven en het intern overleg is ook gestrand. Met deze constatering van de gang van zaken en het niet nakomen van de toezegging heeft de gemeente alsnog besloten de boete uit het systeem te halen. De boete wordt geseponeerd, de zussen hoeven niet te betalen.

Het NBK zal de zussen hierover nog schriftelijk berichten. De ombudsman stelt de zussen per e-mail alvast op de hoogte van deze uitkomst. “Dit is voor mijn zus en mij van onschatbare waarde”, laat zij weten. Met deze reactie sluit de ombudsman het dossier.