Aandacht voor het hele verhaal

25.1.048

Een vrouw komt met veel zorgen bij de ombudsman. Ze probeert al vijf jaar de winkel van haar moeder over te nemen. Nu heeft de gemeente haar bijstandsuitkering gestopt. Ook wil de gemeente geld terug dat eerder is uitbetaald. De gemeente meent te weten dat de winkel nu van haar is en dat ze geld verdient, maar dat niet heeft doorgegeven.
De vrouw zegt dat ze na het overnemen van de winkel vaak contact heeft gezocht met de gemeente. Ze wilde weten wat ze moest doen. Maar ze kreeg niemand te pakken. Pas na een half jaar had ze een gesprek. In dat gesprek zei de gemeente dat ze had moeten melden dat ze de winkel had overgenomen. Ze moest toen allerlei papieren opsturen, zoals haar belastingaangifte. Haar boekhouder werkte niet goed mee, dus ze kon die papieren niet op tijd opsturen. Toen de termijn voorbij was, en de papieren niet waren ontvangen, besloot de gemeente dat ze geld moest terugbetalen.

De vrouw vindt dat niet eerlijk. Ze zegt dat ze echt haar best heeft gedaan om alles op tijd te regelen. Omdat er een officieel besluit is genomen, mag de ombudsman hier niet over beslissen. De vrouw kon bezwaar maken tegen het besluit. Ze heeft dat gedaan, maar volgens de gemeente was ze te laat. Ze diende haar bezwaar pas na vier maanden in, terwijl dat binnen zes weken moet.

De vrouw zegt dat ze door ziekte en stress niet eerder kon reageren. De ombudsman weet dat rechters tegenwoordig soepeler omgaan met te late bezwaren. Ze kijken meer naar de persoonlijke situatie van mensen. De ombudsman vraagt aan de gemeente of ze hiernaar heeft gekeken. Dat heeft de gemeente gedaan. Ze heeft gezien dat de vrouw nadat het besluit was genomen wel contact heeft gezocht, en is van mening dat de vrouw toen ook een bezwaar had kunnen indienen. De gemeente vindt ook dat het besluit om geld terug te vragen juist is geweest. Omdat de vrouw geen argumenten geeft in haar bezwaar, kan de gemeente daar niets mee doen. De ombudsman ziet dat de gemeente wel begrip toont voor de situatie van de vrouw door een lage boete op te leggen. Ook hoeft ze maandelijks niet veel terug te betalen.

De vrouw heeft de winkel inmiddels gesloten. De ombudsman heeft haar geadviseerd om zo snel mogelijk opnieuw een uitkering aan te vragen.