Bijna in de knel

Trefwoorden: behandel-/reactietermijn, bijzondere bijstand, corona

Een man met een eigen onderneming wacht al ruim 3 maanden op een beslissing op zijn aanvraag voor Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)*. Hij dreigt in de knel te komen met het betalen van een aantal rekeningen.
Hij neemt contact op met de ombudsman. Die informeert vanwege het spoedeisende karakter van de zaak gelijk bij de gemeente naar de aanvraag. Daardoor komt de zaak weer onder de aandacht bij de betreffende medewerker. Na het aanleveren van een aantal nog ontbrekende documenten, ontvangt de man kort daarna de beslissing op zijn aanvraag. De TONK is toegekend, dat geeft de man in elk geval weer wat financiële ruimte.
Wat overblijft is de vraag waarom de man zo lang moest wachten op deze beslissing. Hierop reageert de gemeente met de uitleg dat de betreffende medewerker pas kort werkzaam was en zich nog in de regeling moest verdiepen. In combinatie met drukte is de aanvraag hierdoor te lang blijven liggen. Er worden persoonlijk excuses aangeboden aan de man. En nog belangrijker, medewerkers zijn erop aangesproken dat zij eerder aan de bel moeten trekken als zij vast komen te zitten met een aanvraag. Hiermee wordt de kans op herhaling kleiner, en dat is mooi.

*Deze (inmiddels gesloten) vorm van bijzondere bijstand was voor huishoudens en ondernemers die weinig inkomen hadden als gevolg van de coronamaatregelen. En daardoor problemen hadden met het betalen van bepaalde bijzonder noodzakelijke kosten zoals woonkosten.