U bent hier

Huis te klein?

Trefwoorden: digitalisering, clientondersteuner, Wmo-voorziening, hulp

Een vrouw wil verhuizen omdat haar huis te klein is om te lopen met een rollator. Ze kreeg hulp van een medewerker van WIJ bij het inloggen op Woningnet om het woningaanbod te bekijken, maar ze beklaagt zich erover dat deze hulp zonder bericht is gestopt. Ze heeft met WIJ gebeld, maar er is niemand anders die haar kan helpen. Zelf kan ze niet omgaan met internet. De vrouw wil graag dat iemand haar hiermee helpt. Ook is haar aanvraag voor verhuis- en herinrichtingskosten mondeling geweigerd. Er zou gezegd zijn dat ze haar meubelen maar in de berging moet zetten, dan heeft ze ruimte genoeg om zich met haar rollator te kunnen bewegen.
Allereerst wijst de ombudsman de vrouw op de mogelijkheid van een onafhankelijk clientondersteuner. Vijf dagen later meldt de vrouw dat er de volgende dag een clientondersteuner bij haar langskomt. Verder legt de ombudsman de klacht voor aan WIJ. Er vindt een gesprek plaats bij de vrouw thuis, waar de clientondersteuner ook bij aanwezig is. Daarna ontvangt de ombudsman een reactie van het WIJ-team.
Op basis daarvan stelt de ombudsman vast dat WIJ de vraag om verhuiskostenvergoeding maanden eerder heeft opgevat als een verzoek om bijzondere bijstand. Daar kwam de vrouw niet voor in aanmerking omdat er geen noodzaak is om te verhuizen. Het is haar wens om te verhuizen. Bijzondere bijstand kan worden verleend als iemand een laag inkomen heeft. Maar daarvoor geldt dat er een noodzaak moet zijn om te verhuizen.
Inmiddels is er vanwege een verandering in de medische situatie een huisbezoek geweest. Op grond daarvan is afgesproken dat er een officiƫle aanvraag komt voor medische urgentie voor een andere woning. Ook wordt er een verhuiskostenvergoeding aangevraagd. Voor beide procedures geldt dat als de aanvragen worden afgewezen, de vrouw daartegen bezwaar kan maken. Verder is tijdens het huisbezoek afgesproken dat de vrouw wekelijks bij het kantoor van het WIJ team langsgaat om hulp te krijgen bij het reageren op het woningaanbod op Woningnet.