U bent hier

Wachten op verlenging huishoudelijke hulp

Trefwoorden: bereikbaarheid, WMO-voorziening

Een vrouw maakt zich zorgen over de voortzetting van haar huishoudelijke hulp. De termijn van de huidige hulp loopt binnenkort af en daarom heeft de vrouw ruim op tijd een verlenging aangevraagd. Wanneer zij bij WIJ Groningen informeert naar de stand van zaken van haar aanvraag, krijgt zij meerdere malen te horen dat de aanvraag ontvangen is, maar dat er een wachtlijst is. Er wordt haar geadviseerd om een week voor de afloop van het huidige contract opnieuw te bellen, tegen die tijd is er waarschijnlijk meer bekend.
Wanneer de vrouw op het geadviseerde moment contact probeert op te nemen met WIJ Selwerd krijgt zij geen gehoor. Zij maakt zich op dat moment zorgen over de voortzetting van de huishoudelijke hulp en neemt contact op met de ombudsman.
Die legt de vraag met spoed voor aan WIJ. WIJ neemt direct contact op met de vrouw en maakt voor de nieuwe indicatiestelling op zeer korte termijn een afspraak voor een huisbezoek. Ook zegt zij toe dat ze contact opneemt met de aanbieder van de huishoudelijke hulp, om te zorgen dat er geen gat valt tussen de oude en de nieuwe (verlengde) indicatie.
De ombudsman spreekt met de vrouw af dat zij weer contact opneemt als er onverhoopt iets misgaat. Nu dit niet gebeurd is, gaat de ombudsman ervan uit dat de huishoudelijke hulp is voortgezet. In elk geval totdat er duidelijkheid is over de verlenging van de indicatie. Het is mooi dat WIJ zo snel heeft gehandeld.