U bent hier

Verdraaid, een boete!

Trefwoorden: handhaving, parkeren

Een vrouw gaat regelmatig op bezoek bij haar zoon in de stad. Zij meldt het kenteken van haar auto dan aan op de  bezoekers(parkeer)pas van haar zoon. Toch krijgt ze op een kwade dag een parkeerboete. De vrouw zou bijna 4 weken eerder zonder geldig parkeerbewijs hebben geparkeerd. Dat is naar haar idee niet het geval en als ze het nakijkt ziet ze ook dat ze zich netjes heeft aan- en afgemeld. Als ze vervolgens belt met parkeerbeheer wordt ze verwezen naar het Noordelijk Belastingkantoor (NBK) omdat de boete al is opgelegd. Bij het NBK krijgt de vrouw te horen dat die de kwestie niet willen kortsluiten met parkeerbeheer. Ze moet de bezwaarprocedure doorlopen. De vrouw is verontwaardigd en gestrest, omdat zij het maar moet zien te bewijzen terwijl parkeerbeheer en NBK niet samenwerken. Ze legt de kwestie voor aan de ombudsman.
Die vraagt om de boetebeschikking en een schermprint van de geschiedenis van de aanmeldingen. In de toegezonden stukken ziet de ombudsman dat er 2 letters van het kenteken andersom staan in de aanmelding(en) van de vrouw ten opzichte van de vermelding in de boete. Zij vraagt de vrouw wat het juiste kenteken is. De vrouw reageert direct en laat weten dat zij het kenteken verkeerd heeft ingevoerd in de app. Ze is bang dat ze nog meer boetes krijgt.
De ombudsman laat de vrouw weten dat ze in haar bezwaar melding kan maken van haar kennelijke vergissing en dat ze kan aantonen dat ze gewoon van plan was om te betalen. Dat blijkt namelijk uit de aan- en afmeldingen. Nog dezelfde dag laat de vrouw weten dat ze weer contact heeft gehad met het NBK en dat ze hen heeft gewezen op de – gelukkig veel voorkomende – fout. Daarmee is de zaak opgehelderd en wordt de boete vernietigd. Andere boetes zijn er gelukkig niet.