Tekstgrootte
kleiner groter

Onderzoeken Maatschappelijke Ontwikkeling

Problemen taxivervoer 18.1.024

Trefwoorden: afhandelingstermijn


Een man heeft 2 klachten over het gehandicaptenvervoer.
Hij probeert al vanaf juni 2017 zijn telefoonnummer te laten wijzigen in het bestand van de vervoerder, dan hoeft hij niet iedere keer als hij een taxirit bestelt zijn telefoonnummer door te geven. Hij kreeg te horen dat dit wel eenmalig veranderd kan worden, maar niet voor vast. Hiervoor heeft de taxivervoerder de man naar het WIJ-team gestuurd. Ondanks zijn telefoontjes, sms’jes en bezoekjes aan het WIJ-team is het telefoonnummer na 7 maanden nog steeds niet gewijzigd.
Verder vertelt de man dat hij bij de voorganger van de huidige vervoerder op rekening kon rijden. Hij kreeg dan 1x per maand een afrekening. In november 2017 krijgt de man bericht dat het vervoer door een nieuwe vervoerder wordt overgenomen. Hij geeft een nieuwe machtiging af voor het automatisch afschrijven door de nieuwe vervoerder. Maar omdat de nieuwe vervoerder zijn systeem nog niet op orde heeft, kan er niet op rekening gereden worden. Iedere keer moet de man voldoende kleingeld meenemen om de rit te kunnen betalen. Inmiddels is sinds het verstrekken van de machtiging al bijna 3 maanden verstreken. Ondanks zijn beklag hierover verandert er niets.

De gemeente laat de ombudsman weten dat de man op 15 januari 2018 gebeld heeft met het WIJ-team om zijn mobiele telefoonnummer te laten registreren bij de vervoerder. Dat is de volgende dag verwerkt en per 17 januari staat het mobiele telefoonnummer in het systeem. Eerdere contacten met het WIJ-team hierover zijn niet terug te vinden. De gemeente vindt dat erg vervelend. De man bevestigt op 14 maart aan de ombudsman dat het telefoonnummer inmiddels inderdaad geregeld is, maar pas sinds een week of 2 en niet al een maand of 2. In ieder geval pas nadat hij zich bij de ombudsman heeft gemeld.
De gemeente laat verder weten dat ook de machtiging sinds 17 januari in het systeem staat. Door softwareproblemen bleek het voor chauffeurs helaas niet altijd mogelijk om te kunnen zien dat een passagier op rekening rijdt. Ook de man heeft hier mee te maken gehad en dat vindt de gemeente erg vervelend. Zij biedt hiervoor haar verontschuldigingen aan.
Inmiddels heeft de vervoerder gemeld dat de softwareproblemen zijn opgelost en alle incasso’s zijn verwerkt.

Machtiging niet specifiek genoeg 18.1.040

Trefwoorden: klachtprocedure

Een gemachtigde beklaagt zich bij de ombudsman over de gemeente omdat die de machtiging voor het indienen van een klacht niet correct vindt. Terwijl de gemachtigde altijd dezelfde machtiging hanteert en deze ook wordt geaccepteerd door de rechter. De gemachtigde wil hierover in gesprek met de ombudsman. Die vraagt eerst de machtiging op en wil weten wat de gemeente niet correct vindt. Na enige mailwisseling hierover wordt duidelijk dat de machtiging niet vermeldt dat hij geldt voor de indiening van een klacht. De ombudsman legt uit dat het kan kloppen dat de rechter de machtiging wel correct vindt, omdat die met zoveel woorden is bedoeld voor (hoger) beroepsprocedures. Omdat de klachtprocedure niet wordt genoemd in het rijtje procedures waarvoor de machtiging is geschreven, kan de ombudsman de gemeente volgen in haar standpunt dat de machtiging niet correct is. Als ze dat uitlegt aan de gemachtigde laat die weten een nieuwe machtiging te gaan maken. Een gesprek is niet meer nodig.

Deel deze pagina op