Van overlast naar overleg
24.1.052
Trefwoorden: overlast
Een vrouw meldt zich bij bureau ombudsman. Ze is ten einde raad. Ze voelt zich vanwege het gedrag van haar buurman erg onveilig in en rond haar eigen huis. De vrouw doet vele keren melding bij de politie en gaat regelmatig naar het Meldpunt Overlast en Zorg (MOZ) van de gemeente. En niet alleen zij, ook een aantal buren doet regelmatig melding. Het is bijna niet meer vol te houden.
Op een avond belt ze de politie. De buurman belooft in het vervolg rekening te houden met de buren. Maar helaas. Het wordt druk aan de gedeelde portiekdeur en het lijkt alsof er gehandeld wordt in drugs. De geluidsoverlast neemt toe. Er wordt gevochten.
Politie, WIJ-team, en de gemeente komen samen om de situatie te bespreken. Het WIJ-team heeft weinig invloed op de buurman en aan de afspraken met de wijkagent houdt hij zich niet. Er komt overleg op overleg en nog meer overleg, maar er verandert niets. Ondertussen blijft het voor de vrouw vrijwel stil. Ze maakt zich ongerust, vraagt zich af wat het plan is en waarom er niet stevig wordt ingegrepen. Ze trekt aan de bel bij de ombudsman. De ombudsman doet onderzoek naar de gang van zaken en merkt dat de onderlinge communicatie hapert. Er wordt wel veel overlegd, maar er wordt ook veel gemist. Dat de vrouw niet de enige is die heeft gemeld, bijvoorbeeld, werd pas na weken duidelijk. Ook al was dat afgesproken, de vrouw werd vaak niet teruggebeld. De ombudsman begrijpt dat de vrouw zich niet serieus genomen voelt. De ombudsman begrijpt aan de andere kant ook dat het erg lastig is om in dit soort situaties tot een oplossing te komen.
De ombudsman vraagt uitleg bij de gemeente en hoort dat er mogelijk een stevig hulpverleningstraject wordt gestart en dat er meer dwang komt als dat niet werkt. Nu de gemeente weet dat de vrouw zich niet gehoord heeft gevoeld, wordt ze uitgenodigd voor een gesprek. De gemeente kan dan uitleggen wat haar (on)mogelijkheden zijn, de vrouw kan uitleggen wat deze situatie met haar doet en heeft gedaan. Dat is mooi. In dat gesprek wordt de vrouw ook gevraagd of ze als ervaringsdeskundig mee wil doen in een pilot. Daar zit de vrouw niet op te wachten. Ze wil gewoon dat de overlast stopt. Op verzoek van de vrouw houdt de ombudsman nog een poosje vinger aan de pols.