Te lang te luid
24.1.051
Trefwoorden: overlast, handhaven
Elk jaar hetzelfde gedoe: een man ervaart geluidsoverlast van het jaarlijkse buurtfeest. De muziekinstallatie staat pal voor zijn deur. Hij vraagt zich af of de geluidsnormen niet overschreden worden. De man probeert voorafgaand aan het feest in contact te komen met de gemeente. Hij wil graag zijn ervaringen delen en kijken of het ook anders kan. Kan de installatie bijvoorbeeld niet ergens anders geplaatst worden? Het lukt de man niet om met de gemeente in contact te komen.
Ook dit jaar ervaart de man overlast. De muziek is te hard en gaat nog door terwijl het evenement al afgelopen had moeten zijn. De man is niet de enige die dit meldt bij de gemeente. Omdat de man geen ontvangstbevestiging krijgt, weet hij niet of zijn melding wel goed doorgekomen is. Hij weet ook niet wat er gebeurt nadat hij een melding doet. Hij ziet in ieder geval geen handhavers en denkt dat de gemeente niets doet. De man weet niet meer hoe hij tot een oplossing moet komen en gaat naar de ombudsman.
De ombudsman onderzoekt hoe de gemeente overlastmeldingen oppakt. Het blijkt dat voor overlast de gemeente niet het eerste aanspreekpunt is, maar de organisator. Deze stuurt voor het evenement een brief met de contactgegevens. Dat dit de bedoeling is, is lastig te vinden op de website. Het is daarom niet gek dat er eerst melding bij de gemeente gedaan wordt. Op de site is ook lastig te vinden wat er na die melding gebeurt. De gemeente legt uit dat de melding bij een team terecht komt, dat gelijk (ook buiten kantoortijden) kan handelen. Dat er geen ontvangstbevestiging verstuurd wordt, vindt de gemeente zelf ook jammer. Met een automatische ontvangstbevestiging kan ook gelijk informatie over het vervolg van de melding gegeven worden. Een goede manier om dit te regelen blijkt nog lastig. Omdat anoniem melden mogelijk moet zijn, kan er bijvoorbeeld niet altijd gemaild worden. De gemeente krijgt bij evenementen soms zoveel meldingen, dat ze ook niet iedere melder apart kan bellen. Dat is begrijpelijk. De gemeente heeft wel verschillende ideeën om bij de meldingen algemene informatie over het vervolg te geven. Bijvoorbeeld een pop-up op de site na de melding. De ombudsman ziet dat de gemeente de man serieus neemt en proactief nadenkt over verbeteringen.
De gemeente vertelt verder dat de meldingen van de man wel zijn opgepakt. Alleen op het moment dat de handhavers bij de locatie zijn, is er geen muziek meer. Zij kunnen dus geen geluidsmeting doen of andere maatregelen nemen. Wel gaat de gemeente met de organisator in gesprek over de meldingen. Ook biedt zij de man aan om langs te komen en samen te kijken naar oplossingen.