Over tot (een snelle) actie
24.6.017
Trefwoorden: behandeltermijn, WMO
Een half jaar wachten op een besluit op je PGB-aanvraag: het overkomt een stel dat hulp zoekt voor hun kinderen. Door vertrek en vakantie van medewerkers is er geen casemanager betrokken. Daardoor kan het onderzoek naar de benodigde hulp niet gedaan worden. Het stel levert keer op keer dezelfde gegevens aan, maar aan de kant van WIJ blijft het daarna stil. Doordat er geen officieel besluit is, kan het stel geen hulp inschakelen. Ook kunnen ze geen bezwaar maken als de uitkomst niet naar wens is. De klacht die ze indienen leidt ook niet tot een resultaat. De ombudsman neemt in het kader van een ‘snelle actie’ contact op met WIJ. Kan het stel nu niet sneller een casemanager krijgen? Ze wachten al zo lang.
Binnen een week laat WIJ weten dat er een casemanager is toegewezen en kort daarna vindt het eerste gesprek plaats. WIJ begrijpt de noodzaak en de urgentie. Ze belooft de aanvraag met spoed op te pakken. De snelle actie van de ombudsman is hiermee afgerond. Zij besluit wel vinger aan de pols te houden, vanwege de duur van de aanvraag. Dat blijkt verstandig. Twee maanden later is er namelijk nog geen besluit. Kort na een nieuwe ‘snelle actie’ van de ombudsman volgt dan het lang verwachte besluit. Het stel kan nu de hulp voor hun kinderen inschakelen.