Lang geleden en toch nog pijnlijk

24.1.063
Trefwoorden: procedure

Een ondernemer probeert al jaren de continuïteit van zijn bedrijf te waarborgen. Dat lukt, maar het is zwaar. Er hebben zich in het verleden diverse problemen voorgedaan waardoor het haast onmogelijk leek de onderneming voort te zetten. De gemeente heeft ook een rol gespeeld in deze zaak. Omdat de kwestie lang geleden is begonnen en de rechter zich er ook al over heeft gebogen, kan de ombudsman niets betekenen in de vraag van de ondernemer naar schadeherstel door de gemeente.
De slepende situatie, waar de ondernemer weinig invloed op had, trekt een stevige wissel op de man en zijn familie.
De ondernemer vertelt de ombudsman dat de gemeente een jaar of twee geleden heeft meegedacht met opties om het bedrijf financieel wat lucht te geven. Dit proces is volgens de ondernemer goed gestart maar plotseling geëindigd met de conclusie dat de gemeente geen verdere rol voor zichzelf ziet. De man begrijpt niet waar deze conclusie op is gebaseerd, maar hij heeft daarna de focus gelegd op het runnen van zijn bedrijf en geen contact meer gezocht met de gemeente. Op dit moment speelt er een acuut financieel probleem. Daarom zoekt hij contact met de ombudsman. Zou de gemeente nog iets kunnen doen? In overleg met de man besluit de ombudsman het proces met de gemeente van een jaar of twee geleden te onderzoeken. Hoe is dat proces verlopen? Zijn alle opties inderdaad onderzocht? Zijn de conclusies goed onderbouwd? Het doel is om naar de toekomst te kijken.
Na uitgebreid onderzoek en met hulp van de gemeente en de ondernemer schetst de ombudsman een gedetailleerde tijdlijn.

Op basis daarvan trekt zij de conclusie dat de gemeente zorgvuldig verschillende opties heeft onderzocht en de (on)haalbaarheid voldoende heeft onderbouwd.
Het hele proces heeft wel erg lang geduurd. De man heeft meer dan een jaar moeten wachten op uitsluitsel. Ook heeft de gemeente de ondernemer voornamelijk mondeling geïnformeerd over de voortgang en de conclusies. De uitkomst van het onderzoek stond toentertijd wel op papier en het is met betrokken medewerkers van de gemeente gedeeld, maar niet met de ondernemer. Dat is jammer. De feitelijke situatie zou daardoor waarschijnlijk niet anders zijn geworden, maar de ondernemer had wel beter kunnen volgen hoe de conclusie tot stand is gekomen. De ombudsman heeft de man alsnog dit document gestuurd zodat hij de afwegingen van de gemeente beter kan volgen. Voor de huidige situatie voor het bedrijf maakt dit onderzoek van de ombudsman geen verschil. Ook op dit moment zijn de onderzochte opties volgens de gemeente niet haalbaar. De man is teleurgesteld en denkt toch aan schadeherstel door de gemeente. Maar daar kan de ombudsman niet in meegaan.