Hoe vaak moet je vragen om een besluit?

24.1.096
Trefwoorden: besluit, Wmo

Een vrouw heeft tot 1 december 2024 een lease-auto op grond van de Wmo. Ze vraagt WIJ tijdig om verlenging. Nadat ze gegevens heeft verstrekt, krijgt ze te horen dat er niet zal worden verlengd. De vrouw vraagt om een besluit. Op een besluit kun je namelijk eventueel bezwaar aantekenen. WIJ zegt dat het eraan komt. Vervolgens vraagt WIJ om nadere gegevens. De vrouw begrijpt niet waarom dat nodig is, maar verstrekt die uiteindelijk toch. WIJ geeft aan dat de voorziening per december toch zal eindigen. De vrouw vraagt weer om een besluit. Dat komt zegt WIJ, maar het gebeurt niet. Wat wel gebeurt, is dat WIJ zegt dat de vrouw haar aanvraag heeft ingetrokken. De vrouw weet van niets. Wel heeft ze voor de zekerheid, en omdat het besluit uitbleef, half november 2024 een auto op afkoop gekocht. Volgens WIJ heeft ze nu zelf voorzien in haar wens. Dat klopt volgens de vrouw niet. Na lang aandringen krijgt ze een ondersteuningsplan zodat er afspraken gemaakt kunnen worden. Omdat ze het niet eens is met de inhoud van het plan, tekent ze dat onder protest. Normaal gesproken stuurt WIJ het ondersteuningsplan als aanvraag voor een voorziening door, maar dat gebeurt nu niet. Moedeloos klopt de vrouw bij de ombudsman aan. Volgens de ombudsman moet er een besluit komen wil er duidelijkheid komen. Dat besluit moet de gemeente nemen. Dat kan de gemeente alleen doen als ze ook op de hoogte is van de aanvraag. En die heeft WIJ nog steeds niet doorgestuurd. Daarom stuurt de ombudsman het ondertekende ondersteuningsplan zelf door naar de gemeente met het verzoek van de vrouw om een besluit te nemen. De gemeente neemt vervolgens een besluit. Dat is wat de vrouw wil. Nu kan zij verdere stappen ondernemen, zoals bezwaar maken en een voorlopige voorziening bij de rechter vragen. De gemeente laat nog weten dat zij niet begrijpt waarom het proces zo is gelopen en zegt toe hier onderzoek naar te doen. De ombudsman wacht de uitkomsten met belangstelling af.