Het systeem zegt nee

24.1.067
Trefwoorden: inschrijving, informatievoorziening

Een vrouw meldt zich namens haar zoon bij de ombudsman. Haar zoon woont sinds kort in Groningen. Het huurcontract krijgt hij pas later. Hij schrijft zich in bij de gemeente zodra hij het huurcontract heeft. Dan blijkt dat hij zich niet kan inschrijven per de datum dat hij er woont en huur betaalt. De vroegst mogelijke datum van inschrijving is vijf dagen voor de melding bij de gemeente. Een eerdere datum kan het systeem niet aan, zo is de vrouw verteld toen zij de gemeente belde.

De inschrijvingsdatum is erg belangrijk voor de zoon, omdat dit gevolgen heeft voor de studiefinanciering. Nu gaat de studiefinanciering namelijk een maand later in. De huisgenoten van de zoon zitten in dezelfde situatie. De vrouw wil weten of dit probleem bekend is bij de ombudsman. Dat is niet het geval. De vrouw woont zelf niet in Groningen en vindt het lastig de juiste weg te vinden. De ombudsman wil zelf ook wel weten hoe dit zit, Groningen is immers een studentenstad, en vraagt dit na bij de gemeente.

Bij de gemeente is het wél een bekend probleem. Als de vrouw alleen verteld is dat het systeem het niet kan, dan is die informatie niet volledig. Inschrijven in de gemeente Groningen kan wel voor de verhuisdatum, óók als het huurcontract nog niet getekend is. Als de inschrijving na de verhuisdatum wordt aangevraagd, telt de datum van de aangifte. En dan kan de inschrijving maximaal vijf dagen voor de aangiftedatum ingaan. Eerder mag volgens de wet niet.
De gemeente ziet dat dit vaak fout gaat. Doordat het wettelijk bepaald is, kan de gemeente dit achteraf niet meer oplossen. Wel probeert ze studenten zo goed mogelijk te informeren, bijvoorbeeld tijdens de KEI-week. De informatie is ook op de website te vinden. Ook de medewerkers zijn goed geïnstrueerd. De gemeente kan zich daarom niet voorstellen dat mevrouw zo geïnformeerd is als zij stelt.

Voor de vrouw en de zoon kan het probleem helaas niet opgelost worden, maar de gemeente geeft de vrouw nog wel de tip om de situatie uit te leggen aan DUO. Zo kan de financiële schade misschien beperkt worden.