Het belang van een luisterend oor

24.6.015
Trefwoorden: ondersteuning

Een vrouw vraagt hulp aan WIJ maar er gebeurt niets. De vrouw mailt hierover met de ombudsman. Omdat de ombudsman niet begrijpt welke hulp de vrouw graag wil, belt die met de vrouw en neemt de tijd voor haar verhaal. De vrouw blijkt een leven met veel narigheid te hebben gehad en staat er nu helemaal alleen voor. In het verleden heeft zij contact gehad met WIJ, maar ze voelde zich toen niet serieus genomen. In het gesprek wordt uiteindelijk duidelijk wat zij graag zou willen, bijvoorbeeld hulp bij een verhuizing en lichamelijke verzorging. WIJ lijkt daarin een rol te kunnen spelen. De ombudsman biedt aan deze hulpvragen bij WIJ neer te leggen. In het contact met WIJ hoort de ombudsman dat die geprobeerd heeft contact te krijgen met de vrouw maar dat dit steeds niet lukt. Telefoontjes worden niet opgenomen en op mailtjes wordt niet gereageerd. WIJ wil de hulpvragen zeker oppakken maar dan moet de vrouw wel in contact willen komen. In een vervolggesprek hebben de ombudsman en de vrouw nader gesproken over haar leven en wensen. Zij is blij met het luisterend oor van de ombudsman en als de ombudsman aangeeft dat ze WIJ wel moet toelaten als zij hulp wil, begrijpt ze dat. Ze staat open voor een gesprek met WIJ bij haar thuis maar wil niet overrompeld worden met allerlei acties. Belangrijk is dat alles in haar eigen tempo gebeurt. Als de ombudsman dit aan WIJ meldt, heeft die hiervoor begrip. Vervolgens plannen WIJ en de vrouw een gesprek. In de terugkoppeling van dit gesprek hoort de ombudsman dat de afspraak voor beide partijen prettig is verlopen en dat er acties zijn uitgezet. Dat is mooi.