Fout geparkeerd
24.1.085
Trefwoorden: boete, parkeren
Een oudere vrouw ziet vanaf het balkon een handhaver bij haar leenauto staan. Op dat moment realiseert ze zich dat ze vergeten is het tijdelijke kenteken door te geven aan de gemeente. Ze heeft namelijk wel een parkeervergunning, maar haar eigen auto staat bij de garage. Ze roept naar de handhaver dat ze het even wil uitleggen, maar die heeft daar geen boodschap aan. De vrouw belt de gemeente en legt alsnog de situatie uit. De gemeente stelt vast dat de handhaver wat voorbarig heeft gehandeld en verzekert de vrouw dat ze geen boete krijgt. De handhaver in kwestie belt zelfs nog om zijn excuses te maken. De vrouw is hier blij mee: dat heeft de gemeente netjes opgelost.
Kort daarna ontvangt zij toch een boete. Ze belt gelijk de gemeente. Ze legt de situatie uit, maar er wordt haar verteld dat ze maar bezwaar moet maken. De vrouw is daar wat verontwaardigd over. Er zijn toch afspraken gemaakt? Ook weet ze niet hoe ze bezwaar moet maken en is ze niet digitaal vaardig. Met een snelle actie legt de ombudsman contact met de gemeente. Die handelt ook snel en zoekt uit waar het mis is gegaan. Bij het invoeren van het tijdelijk kenteken is een typefout gemaakt. Dit leidt ertoe dat de gemaakte afspraken niet goed in het systeem staan. De gemeente herstelt dit snel en de boete vervalt. De vrouw is blij met de uitkomst en zegt dat ze er zonder tussenkomst van de ombudsman niet uitgekomen zou zijn.