21.6.012 Stichting WIJ
Trefwoorden: communicatie
Door haar ervaringen met een WIJ-team wil een vrouw niets meer met WIJ Groningen te maken hebben. Tot haar grote verrassing ontvangt zij van het bewuste WIJ-team bericht dat haar zaak is overgedragen aan een ander WIJ-team en dat er voor de week erop een afspraak is gemaakt voor een gesprek met haar, haar kinderen en ex-partner. Zij wilde echter geen overdracht en dat had zij het WIJ-team ook duidelijk gemeld. Het bericht bevestigt dan ook haar eerdere ervaringen. De vrouw ziet de afspraak absoluut niet zitten. Op het moment dat de vrouw het bericht over de nieuwe afspraak ontvangt, is zij al in contact met de ombudsman over haar eerdere ervaringen met WIJ. De vrouw laat de ombudsman weten dat zij graag eerst een voorgesprek wil met de nieuwe WIJ-medewerkers voordat zij haar kinderen meeneemt. Eerst moet er wat herstel van vertrouwen plaatsvinden, dat is haar wens. In het kader van een interventie neemt de ombudsman vervolgens contact op met het nieuwe WIJ-team en legt het probleem van de vrouw voor en haar wens om een gesprek. Het nieuwe WIJ-team heeft alle begrip voor de wens van de vrouw. Omdat een gesprek niet op korte termijn kan worden gepland, wordt de geplande afspraak eerst afgezegd. Het WIJ-team zegt vervolgens toe contact op te zullen nemen met de vrouw voor een nieuwe afspraak. Bij de terugkoppeling meldt de vrouw aan de ombudsman opgelucht te zijn en zich door het begrip van het nieuwe WIJ-team serieus genomen te voelen. Daarmee lijkt er een begin te zijn gemaakt met herstel van vertrouwen. In een later contact vertelt de vrouw de ombudsman dat zij tweemaal prettig telefonisch contact heeft gehad met een medewerker van het nieuwe WIJ-team en dat er een afspraak is gemaakt voor een gesprek bij haar thuis. Ze maakt zich wel zorgen of de medewerker met wie zij contact had daarbij zal zijn. Omdat de ombudsman daarna niets meer van de vrouw heeft gehoord lijkt deze hobbel te zijn opgelost.