Tekstgrootte
kleiner groter

Waar is de brief gebleven?

18.6.048 Stichting WIJ

Trefwoorden: reactietermijn, informatievoorziening

Een ouderpaar beklaagt zich er bij de ombudsman over dat ze maar niets horen. Ze hebben de gemeente namens hun zoon, herhaaldelijk schriftelijk verzocht om het dossier van hun zoon te vernietigen. De laatste keer op 6 december 2017. Op die datum heeft de zoon zijn ouders opnieuw gemachtigd om namens hem op te treden en heeft hij verzocht om een afspraak te maken om zijn dossier te vernietigen. Twee maanden sinds dit laatste verzoek is er nog niet op gereageerd.

Als de ombudsman de stukken bestudeert ziet zij een print van de genoemde aangetekende brief. Dit document is ondertekend door zowel de zoon als zijn gemachtigde ouders. Geruime tijd blijft binnen de gemeente/Stichting WIJ (WIJ) onduidelijk waar de aangetekende brief is gebleven. Na diverse bezoeken van de ombudsman aan gemeentelijke afdelingen wordt na enkele maanden duidelijk dat de gemeente toch in het bezit is van het schriftelijke en ondertekende verzoek van de zoon om vernietiging van zijn dossier.

WIJ wijst tijdens het klachtenonderzoek op een speciaal ontwikkeld aanvraagformulier. De zoon heeft voor zijn verzoek echter niet dit speciale formulier gebruikt. De betreffende medewerker van de gemeente had ook niet gewezen op het bestaan hiervan. Hoe dan ook, de ombudsman stelt vast dat de wet alleen spreekt over een schriftelijk verzoek. Dat WIJ een aanvraagformulier heeft ontwikkeld en daarnaar verwijst, is mooi. Dat betekent echter niet dat schriftelijke verzoeken die op een andere wijze dan via een aanvraagformulier zijn verstuurd, niet hoeven te worden behandeld.

De ombudsman roept de WIJ dan wel de gemeente op om het verzoek om vernietiging van het dossier alsnog in behandeling te nemen, voor zover dat niet al is gebeurd. Naar aanleiding van deze oproep meldt WIJ de ombudsman het verzoek alsnog in behandeling te hebben genomen.

Deel deze pagina op

Nieuws

Waar blijft de stadjerspas?

17 april 2019

Een vrouw ontvangt ondanks meerdere pogingen keer op keer geen nieuwe stadjerspas.

lees verder »

Verhuurders de dupe van gebrekkige informatievoorziening

09 april 2019

De gemeente heeft per 1 juli 2015 het kamerverhuurbeleid aangescherpt. De (onbekendheid met deze) beleidswijziging heeft tot 6 onderzoeken van de ombudsman geleid.

lees verder »