Tekstgrootte
kleiner groter

Uit de impasse

18.1.052 Inkomen

Trefwoorden: uitkering, verblijf, dakloos

Een man probeert al maanden tevergeefs met hulp van zijn begeleider van Werkpro een bijstandsuitkering te krijgen. Met een uitkering zou de man ook weer een ziektekostenverzekering kunnen krijgen en kan hij eindelijk terecht bij instanties die hem met zijn problematiek kunnen helpen. De sociale dienst wil hem echter geen uitkering verstrekken omdat de man geen vaste verblijfplaats heeft. Hij verblijft gewoon in Groningen, daar kan zijn begeleider voor instaan want die ziet hem wekelijks. Toch moet de man van de sociale dienst naar de nachtopvang. Dat heeft hij enkele nachten gedaan. Langer verblijf was niet mogelijk, dat wordt ook bevestigd door de nachtopvang. De man is daarvoor te kwetsbaar. Toch krijgt de man geen uitkering en moet hij vervolgens 2 logeeradressen geven aan de sociale dienst. Ook dat doet hij, maar dan blijkt dat niet voldoende. Er moet nog een 3e adres komen. De man en zijn begeleider vragen zich af wanneer het stellen van nieuwe eisen ophoudt. Zij weten niet hoe ze uit de impasse met de sociale dienst moeten komen.
De ombudsman legt de kwestie, tezamen met het gevraagde 3e adres voor aan de sociale dienst. Na veel contacten over en weer meldt de sociale dienst na 10 dagen dat de man, rekening houdend met zijn bijzondere situatie, een uitkering krijgt. Nu kan de man met ondersteuning van zijn begeleider verder en dat is fijn. Hiermee beëindigt de ombudsman haar bemoeienissen. Zij bedankt de klachtenfunctionaris voor zijn inzet in deze kwestie.

Deel deze pagina op

Nieuws

Bureau ombudsman telefonisch bereikbaar tussen 9.00 - 13.00 uur

21 oktober 2019

In verband met beperkte personele bezetting zijn wij de komende tijd alleen 's ochtends van 9.00 - 13.00 uur telefonisch bereikbaar.

lees verder »

Gemeentelijke belastingen bij verhuizing

21 oktober 2019

Een man en vrouw gaan uit elkaar en de man verhuist met één van zijn kinderen naar een andere woning. Omdat het de man onduidelijk is in hoeverre hij de oorspronkelijke belastingaanslag over 2018 na zijn verhuizing nog moet betalen neemt hij veelvuldig contact op met het Noordelijk Belastingkantoor.

lees verder »

Een antwoord blijft uit

14 oktober 2019

Een man stuurt een e-mail aan de gemeente met een vraag. Als de gemeente na vijf maanden nog steeds niet heeft gereageerd op de e-mail wendt zijn vrouw zich tot de ombudsman.

lees verder »