Tekstgrootte
kleiner groter

Rekeningnummer ten onrechte toegeschreven

 19.7.003 Noordelijk Belastingkantoor

Trefwoorden: klachtbehandeling

Een man beklaagt zich over de klachtafhandeling door het Noordelijk Belastingkantoor (NBK). Hij is bezig zaken te regelen voor zijn vorig jaar overleden broer. De klacht gaat erover dat het NBK de teveel betaalde belasting heeft gestort op een rekening die niet van (de erven van) zijn broer is. Hoe kan het gebeuren dat het NBK een rekening gebruikt die niet van zijn broer is en ook niet de rekening is waarmee aanvankelijk de belasting is betaald? Het rekeningnummer dat het NBK nu heeft gebruikt is van zijn overleden moeder. De man vraagt zich af hoe dat gekoppeld is aan zijn broer. De man is van mening dat het NBK in de klachtafhandeling wel erg gemakkelijk over deze fout heen stapt. Het gaat hem om een principiële zaak.
De ombudsman brengt een bezoek aan het NBK om zelf in het systeem te kijken wat er over de (gebruikte) bankrekeningen is geregistreerd. Het rekeningnummer dat bij de broer in het systeem vermeld staat, blijkt het rekeningnummer van de (erven van de) moeder te zijn. Dit is al sinds 2007 het geval. Uit de informatie van het NBK blijkt dat dit rekeningnummer in die periode ook door de broer is gebruikt. Dat zal de reden zijn dat het NBK dit rekeningnummer heeft gebruikt voor de terugstorting. Verder blijkt dat het NBK het bedrag eigenlijk terug had moeten storten naar de rekening waar het vandaan kwam. Dat is door onvoldoende controle niet gebeurd. Voor deze fout biedt het NBK excuses aan en dat is netjes. De man laat nog weten dat zijn ouders waarschijnlijk wel eens de belasting voor zijn broer hebben betaald. Maar daarmee is hun betaalrekening nog geen rekening van zijn broer geworden. Gelukkig kan de man het bedrag zelf overboeken van de ervenrekening van zijn moeder naar de ervenrekening van zijn broer.

Deel deze pagina op

Nieuws

Bureau ombudsman telefonisch bereikbaar tussen 9.00 - 13.00 uur

21 oktober 2019

In verband met beperkte personele bezetting zijn wij de komende tijd alleen 's ochtends van 9.00 - 13.00 uur telefonisch bereikbaar.

lees verder »

Gemeentelijke belastingen bij verhuizing

21 oktober 2019

Een man en vrouw gaan uit elkaar en de man verhuist met één van zijn kinderen naar een andere woning. Omdat het de man onduidelijk is in hoeverre hij de oorspronkelijke belastingaanslag over 2018 na zijn verhuizing nog moet betalen neemt hij veelvuldig contact op met het Noordelijk Belastingkantoor.

lees verder »

Een antwoord blijft uit

14 oktober 2019

Een man stuurt een e-mail aan de gemeente met een vraag. Als de gemeente na vijf maanden nog steeds niet heeft gereageerd op de e-mail wendt zijn vrouw zich tot de ombudsman.

lees verder »