Tekstgrootte
kleiner groter

Over de lijn

18.1.017 Stadstoezicht

Trefwoorden: handhaving, parkeren, gehandicapten

Een dochter is niet tevreden over de afhandeling van haar klacht en wendt zich tot de ombudsman. Haar klacht gaat over de gehandicaptenparkeerplaats van haar moeder. Die wordt vaak gedeeltelijk in gebruik genomen door andere auto’s. Die staan dan geparkeerd met de voor- of achterbanden op de parkeerplaats van haar moeder die wel ruimte moet hebben om haar rolstoel in de auto te leggen. De dochter vindt dat de gemeente onvoldoende handhaaft.
Tijdens het onderzoek van de ombudsman legt de gemeente uit dat zij een boete van € 380,-  kan opleggen als er onbevoegd wordt geparkeerd op een gehandicaptenparkeerplaats. Bij gebrek aan een exacte omschrijving in de regelgeving van het begrip ‘parkeren’ legt de gemeente dit zodanig uit dat de auto ‘zichtbaar ruimte moet innemen’ op de gehandicaptenparkeerplaats. Dit wordt per geval en op grond van de omstandigheden beoordeeld door de toezichthouders. Daarbij is van belang dat zij niet verplicht zijn om een boete op te leggen.
De gemeente laat de ombudsman ook weten dat de belijning van de parkeerplaats van moeder enkele maanden eerder opnieuw is aangebracht, waarmee duidelijker is voor andere parkeerders waar deze parkeerplaats begint en eindigt. Ook is de parkeerplaats een halve meter ruimer dan de, volgens de richtlijnen voorgeschreven 6 meter. De ombudsman kan de gemeente daarom volgen in de redenering dat er bij een kleine overschrijding van de streep nog steeds voldoende ruimte moet zijn om de rolstoel van moeder in de auto te plaatsen.  
Met het direct ter plaatse gaan, het duidelijker markeren van de parkeerplek en het feit dat de toezichthouders naar aanleiding van een melding (vergeefs) telefonisch contact hebben gezocht met de kentekenhouder om hem te verzoeken de auto te verplaatsen, heeft de gemeente laten zien dat zij de klacht serieus heeft genomen.
Ook heeft de gemeente nu duidelijk uitgelegd hoe zij omgaat met situaties als deze. Toch kan het erg vervelend zijn voor de moeder als het voorkomt dat zij haar rolstoel niet in de auto kan zetten. De ombudsman adviseert om die gevallen bij de gemeente te blijven melden.

Deel deze pagina op

Nieuws

Waar blijft de stadjerspas?

17 april 2019

Een vrouw ontvangt ondanks meerdere pogingen keer op keer geen nieuwe stadjerspas.

lees verder »

Verhuurders de dupe van gebrekkige informatievoorziening

09 april 2019

De gemeente heeft per 1 juli 2015 het kamerverhuurbeleid aangescherpt. De (onbekendheid met deze) beleidswijziging heeft tot 6 onderzoeken van de ombudsman geleid.

lees verder »