Tekstgrootte
kleiner groter

Over de lijn

18.1.017 Stadstoezicht

Trefwoorden: handhaving, parkeren, gehandicapten

Een dochter is niet tevreden over de afhandeling van haar klacht en wendt zich tot de ombudsman. Haar klacht gaat over de gehandicaptenparkeerplaats van haar moeder. Die wordt vaak gedeeltelijk in gebruik genomen door andere auto’s. Die staan dan geparkeerd met de voor- of achterbanden op de parkeerplaats van haar moeder die wel ruimte moet hebben om haar rolstoel in de auto te leggen. De dochter vindt dat de gemeente onvoldoende handhaaft.
Tijdens het onderzoek van de ombudsman legt de gemeente uit dat zij een boete van € 380,-  kan opleggen als er onbevoegd wordt geparkeerd op een gehandicaptenparkeerplaats. Bij gebrek aan een exacte omschrijving in de regelgeving van het begrip ‘parkeren’ legt de gemeente dit zodanig uit dat de auto ‘zichtbaar ruimte moet innemen’ op de gehandicaptenparkeerplaats. Dit wordt per geval en op grond van de omstandigheden beoordeeld door de toezichthouders. Daarbij is van belang dat zij niet verplicht zijn om een boete op te leggen.
De gemeente laat de ombudsman ook weten dat de belijning van de parkeerplaats van moeder enkele maanden eerder opnieuw is aangebracht, waarmee duidelijker is voor andere parkeerders waar deze parkeerplaats begint en eindigt. Ook is de parkeerplaats een halve meter ruimer dan de, volgens de richtlijnen voorgeschreven 6 meter. De ombudsman kan de gemeente daarom volgen in de redenering dat er bij een kleine overschrijding van de streep nog steeds voldoende ruimte moet zijn om de rolstoel van moeder in de auto te plaatsen.  
Met het direct ter plaatse gaan, het duidelijker markeren van de parkeerplek en het feit dat de toezichthouders naar aanleiding van een melding (vergeefs) telefonisch contact hebben gezocht met de kentekenhouder om hem te verzoeken de auto te verplaatsen, heeft de gemeente laten zien dat zij de klacht serieus heeft genomen.
Ook heeft de gemeente nu duidelijk uitgelegd hoe zij omgaat met situaties als deze. Toch kan het erg vervelend zijn voor de moeder als het voorkomt dat zij haar rolstoel niet in de auto kan zetten. De ombudsman adviseert om die gevallen bij de gemeente te blijven melden.

Deel deze pagina op

Nieuws

Adres onbekend

13 augustus 2019

Een man heeft sinds 2007 een zomerhuisje op een volkstuincomplex. In 2018 hoort hij over de mogelijkheid van inschrijving op dit adres. Als hij hierover contact opneemt met de gemeente, krijgt hij tot zijn verbazing te horen dat het adres niet bestaat en zelfs nooit heeft bestaan.

lees verder »

Coulante houding gemeente

07 augustus 2019

Een vrouw laten weten dat haar uitkering is geblokkeerd. Ze probeert hierover in contact te komen met de sociale dienst en afspraken te maken over de wijze van terugbetaling, maar ze komt niet verder.

lees verder »

Rekeningnummer ten onrechte toegeschreven

07 augustus 2019

Een man beklaagt zich over de klachtafhandeling door het Noordelijk Belastingkantoor. Hij is bezig zaken te regelen voor zijn vorig jaar overleden broer. Het Noordelijk Belastingkantoor zou de teveel betaalde belasting hebben gestort op een rekening die niet van (de erven van) zijn broer is.

lees verder »