Tekstgrootte
kleiner groter

Kapot trottoir

19.1.012 Stadsontwikkeling

Trefwoorden: informatieverstrekking, schade

Een man ervaart al geruime tijd overlast van vrachtverkeer dat door zijn straat rijdt. Het vrachtverkeer rijdt het trottoir stuk dat voor zijn huis ligt. Het gedeelte van het trottoir dat kapot wordt gereden behoort tot de kavel van de man. De man heeft daarom het trottoir zelf meerdere malen hersteld. Dit om te voorkomen dat hij aansprakelijk wordt gesteld voor schade door ongevallen die de kapotte of omhoog gewipte tegels kunnen veroorzaken. Nadat de stoep weer is stuk gereden schrijft de man de gemeente een brief. De man vraagt de gemeente als wegbeheerder om het trottoir te herstellen en vervolgens te zorgen dat er geen verkeer meer over het trottoir kan rijden. Enkele dagen later herstelt de gemeente het trottoir. Dezelfde dag stuurt de man de gemeente een nader bericht en doet hij de gemeente enkele oplossingen aan de hand om het stuk rijden van het trottoir in de toekomst te voorkomen. De gemeente erkent dat een kapot trottoir niet veilig is voor voetgangers. Zij gaat op korte termijn echter niet over tot aanvullende maatregelen en legt de man uit waarom. De man reageert hier uitgebreid op maar ontvangt geen reactie meer van de gemeente. Hij meldt zich daarom bij de ombudsman. De gemeente erkent dat zij de laatste e-mail van de man had moeten beantwoorden en biedt hiervoor haar excuses aan. Daarnaast reageert de gemeente tijdens het onderzoek alsnog inhoudelijk op de e-mail van de man en corrigeert daarmee haar niet behoorlijke gedraging. De gemeente legt uit wie er verantwoordelijk is voor het herstel van de steeds terugkerende schade aan de stoep. Op basis van de Wegenverkeerswet 1994 is dit de gemeente. Ook bij het eventueel ontstaan van letsel of beschadiging van goederen van derden is de gemeente hiervoor aansprakelijk, ondanks het feit dat het stuk grond waarop de stoep is gelegen eigendom van de man is. Om de man tegemoet te komen heeft de gemeente, in overleg met de man, besloten 2 of 3 anti-parkeerpalen op de stoep te plaatsen. Dat is mooi.

Deel deze pagina op

Nieuws

Bureau ombudsman telefonisch bereikbaar tussen 9.00 - 13.00 uur

21 oktober 2019

In verband met beperkte personele bezetting zijn wij de komende tijd alleen 's ochtends van 9.00 - 13.00 uur telefonisch bereikbaar.

lees verder »

Gemeentelijke belastingen bij verhuizing

21 oktober 2019

Een man en vrouw gaan uit elkaar en de man verhuist met één van zijn kinderen naar een andere woning. Omdat het de man onduidelijk is in hoeverre hij de oorspronkelijke belastingaanslag over 2018 na zijn verhuizing nog moet betalen neemt hij veelvuldig contact op met het Noordelijk Belastingkantoor.

lees verder »

Een antwoord blijft uit

14 oktober 2019

Een man stuurt een e-mail aan de gemeente met een vraag. Als de gemeente na vijf maanden nog steeds niet heeft gereageerd op de e-mail wendt zijn vrouw zich tot de ombudsman.

lees verder »