Tekstgrootte
kleiner groter

Jaarverslag 2017

Uit het jaarverslag 2017 van de gemeentelijke ombudsman Groningen blijkt dat goed communiceren best lastig is. Het is niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Luisteren kan soms beter in een echt gesprek, maar in ieder geval met een open houding. Want wie goed luistert, hoort de juiste hulpvraag van de burger. Zo kunnen (klachten)procedures voorkomen worden.

Twee dingen kunnen echt luisteren belemmeren bleek in 2017. Een is de bereikbaarheid van de gemeente. Voor persoonlijk contact moesten burgers soms bovenmatig veel geduld hebben, of het lukte helemaal niet. Twee is afstemming van de gemeente op de leefwereld van de burger, zodat de burger adequaat geholpen wordt. De ombudsman bleek ook in 2017 weer nodig om te bereiken dat er alsnog naar de burger werd geluisterd en er écht werd gekeken naar zijn zaak en er rekening werd gehouden met zijn belangen.

Bekijk de volledige inhoud van het jaarverslag, met meer tendensen en cijfers hier.

Deel deze pagina op

Nieuws

Adres onbekend

13 augustus 2019

Een man heeft sinds 2007 een zomerhuisje op een volkstuincomplex. In 2018 hoort hij over de mogelijkheid van inschrijving op dit adres. Als hij hierover contact opneemt met de gemeente, krijgt hij tot zijn verbazing te horen dat het adres niet bestaat en zelfs nooit heeft bestaan.

lees verder »

Coulante houding gemeente

07 augustus 2019

Een vrouw laten weten dat haar uitkering is geblokkeerd. Ze probeert hierover in contact te komen met de sociale dienst en afspraken te maken over de wijze van terugbetaling, maar ze komt niet verder.

lees verder »

Rekeningnummer ten onrechte toegeschreven

07 augustus 2019

Een man beklaagt zich over de klachtafhandeling door het Noordelijk Belastingkantoor. Hij is bezig zaken te regelen voor zijn vorig jaar overleden broer. Het Noordelijk Belastingkantoor zou de teveel betaalde belasting hebben gestort op een rekening die niet van (de erven van) zijn broer is.

lees verder »