Tekstgrootte
kleiner groter

Jaarverslag 2017

Uit het jaarverslag 2017 van de gemeentelijke ombudsman Groningen blijkt dat goed communiceren best lastig is. Het is niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Luisteren kan soms beter in een echt gesprek, maar in ieder geval met een open houding. Want wie goed luistert, hoort de juiste hulpvraag van de burger. Zo kunnen (klachten)procedures voorkomen worden.

Twee dingen kunnen echt luisteren belemmeren bleek in 2017. Een is de bereikbaarheid van de gemeente. Voor persoonlijk contact moesten burgers soms bovenmatig veel geduld hebben, of het lukte helemaal niet. Twee is afstemming van de gemeente op de leefwereld van de burger, zodat de burger adequaat geholpen wordt. De ombudsman bleek ook in 2017 weer nodig om te bereiken dat er alsnog naar de burger werd geluisterd en er écht werd gekeken naar zijn zaak en er rekening werd gehouden met zijn belangen.

Bekijk de volledige inhoud van het jaarverslag, met meer tendensen en cijfers hier.

Deel deze pagina op

Nieuws

Uitkering geblokkeerd, maar waarom?

13 juni 2018

De bijstandsuitkering van een vrouw is al 4 maanden geblokkeerd zonder dat zij de reden weet.

lees verder »

7 jaar of 84 maanden?

13 juni 2018

Een man klaagt erover dat de sociale dienst bij de terugvordering van een groot bedrag ineens andere voorwaarden stelt om in aanmerking te komen voor kwijtschelding.

lees verder »