Tekstgrootte
kleiner groter

Hoe ga je met elkaar om?

18.1.023 Publieke Dienstverlening

Trefwoorden: fatsoenlijke bejegening, roddelen, naam

Een man is niet tevreden met de reactie van de gemeente op zijn klacht. De man heeft zich erover beklaagd dat er over hem wordt geroddeld door medewerkers van de gemeente. En ook dat een medewerkster van de gemeente haar naam niet wilde noemen toen de man aangaf een klacht over haar te willen indienen.
De gemeente laat de ombudsman weten dat de medewerkers zich in alle omstandigheden moeten onthouden van een persoonlijk waardeoordeel over mensen die hen benaderen. En dat dit een regelmatig terugkerend gespreksonderwerp is binnen het Klantcontactcentrum (KCC). Waar medewerkers over de schreef gaan, worden ze hierop aangesproken en dat is in dit geval ook gebeurd. De ombudsman is van oordeel dat de gemeente hiermee voldoende maatregelen neemt om dergelijk niet-correct gedrag te voorkomen. De gemeente heeft eerder al excuses aangeboden aan de man en dat is netjes.
De ombudsman oordeelt verder dat het een kwestie van fatsoen is dat gemeentelijke medewerkers hun naam geven. Er kunnen echter omstandigheden zijn dat een medewerker daarvan afziet, zoals bij bedreigingen en scheldpartijen. Net als van een medewerker mag van burgers verwacht worden dat zij zich correct en respectvol gedragen.

Deel deze pagina op

Nieuws

Hulp of ondersteuning? Kostbaar verschil!

09 juli 2019

Een vrouw klaagt erover dat ze door WIJ Groningen niet is gewezen op de mogelijkheid van huishoudelijke hulp. Die is veel goedkoper dan de voor haar geïndiceerde huishoudelijke ondersteuning.

lees verder »

Adresverwisseling

02 juli 2019

Een vrouw komt maar niet in contact met het Noordelijk Belastingkantoor over een onterechte adreswijziging.

lees verder »