Tekstgrootte
kleiner groter

Harde wind zorgt voor schommelingen

18.1.021 Stadsbeheer

Trefwoorden: woonschip

Een woonbootbewoner is niet tevreden over de wijze waarop hij zijn boot moet vastleggen nadat de gemeente de haven heeft laten aanpakken. Dat moet nu met 2 afmeersystemen. Volgens de man is dat bij windkracht 8-9 niet voldoende. Zijn boot ligt pal op de wind en schommelt dan flink heen en weer. Toen zijn boot nog aan touwen lag, ondervond hij pas bij windkracht 11 problemen. Maar touwen mag hij niet meer gebruiken. Als de man het probleem bij de gemeente aankaart, krijgt hij te horen dat de afmeersystemen volgens de berekeningen voldoende zijn. Deze berekeningen wil de gemeente hem echter niet geven. Volgens de man zal het best zo zijn dat de berekeningen kloppen, maar in de praktijk werkt het niet. Omdat hij graag een oplossing voor het probleem wil, gaat de man naar de ombudsman.
De gemeente legt aan de ombudsman uit waarom voor het vastleggen van de woonboot kan worden volstaan met 2 meerpalen. Zij baseert zich op de door de aannemer gemaakte berekeningen die uitgaan van een (dwars)windkracht 12 bij een extreem hoge waterstand van 1.80+ NAP. Schommelingen bij windkracht 8-9 zijn niet te voorkomen en horen nu eenmaal bij wonen op het water. Omdat de haven is uitgebaggerd en de boot daardoor niet meer vastligt in de bodem, zullen de schommelingen heviger zijn dan voorheen. De gemeente doet de suggestie om extra touwen aan te brengen, maar geeft tegelijk ook aan dat het schommelen hiermee niet voorkomen gaat worden.
De ombudsman vindt de uitleg van de gemeente aannemelijk en kan die ook volgen. Daarbij komt dat zij niet heeft kunnen constateren dat de situatie van de man anders is dan die van de andere woonbootbewoners in dezelfde haven. Ook deze boten zullen bij wind uit noordwestelijke richting pal op de wind liggen.
Zij stelt vast dat de gemeente met de suggestie om touwen te gebruiken laat zien dat zij met de man meedenkt. En dat is netjes.




Deel deze pagina op

Nieuws

Ik weet niet hoe

11 juni 2019

Een man probeert al een jaar een afspraak met het NBK te maken over de betaling van de aanslag gemeentelijke belastingen 2018.

lees verder »

Jaarverslag 2018 ‘Hoe hoog ligt de lat?’

04 juni 2019

Klachtbehandeling is maatwerk, blijkt uit het jaarverslag 2018 van de ombudsman Groningen. Het tempo van het gemeentelijk handelen en de informatievoorziening zijn de belangrijkste thema’s.

lees verder »