U bent hier

Na 32 jaar gaat het ineens anders

Een vrouw beklaagt zich erover dat het schoonmaken van de sloot rondom haar perceel na 32 jaar ineens anders gaat. De sloot is dit jaar maar aan één kant schoongemaakt, in plaats van de gebruikelijke beide kanten. Het laatste stukje van de sloot is zelfs helemaal niet gedaan. De slootkant die aan het perceel van de vrouw grenst is haar eigendom. De gemeente is eigenaar van de andere kant van de sloot. Het betreft een schouwsloot en deze moet van het waterschap jaarlijks worden schoongemaakt. De gemeente geeft daarom elk jaar opdracht aan een aannemer om haar kant van de sloot schoon te maken. Omdat een deel daarvan alleen via het perceel van de vrouw te bereiken is, maakt de vrouw met de aannemer de afspraak dat die gebruik mag maken van haar perceel. In ruil daarvoor maakt de aannemer, tegen een kleine vergoeding, ook haar kant van de sloot schoon. Dit jaar werden de werkzaamheden uitgevoerd door een nieuw bedrijf dat de sloot maar aan één kant schoonmaakte. Het deel waar het bedrijf niet bij kon, het laatste stuk van de sloot, is helemaal niet gedaan. Het bedrijf legt aan de vrouw uit dat het zo in de opdracht van de gemeente staat. Het bedrijf is niet bereid om de slootkant van de vrouw mee te nemen. Als de vrouw een melding doet bij de gemeente, krijgt ze te horen dat de slootkanten eerst nog gemaaid moeten worden. Hierdoor ontstaat bij de vrouw de verwachting dat de sloot daarna schoongemaakt zal worden. Als er niets gebeurt en een boete van het waterschap dreigt, dient ze een klacht in bij de gemeente en ze vraagt om informatie. Er komt een medewerker van de gemeente langs om uitleg te geven dat een eigenaar zijn eigen kosten moet dragen. De vrouw begrijpt de uitleg, maar zij vindt dat de gemeente tekort is geschoten in de communicatie. Om een boete van het waterschap te voorkomen laat de vrouw haar slootkant plus het niet schoongemaakte stukje van de gemeente schoonmaken. De vrouw wil deze kosten vergoed krijgen van de gemeente. Daartoe ziet de gemeente echter geen aanleiding. Omdat de gemeente wel inziet dat zij in de communicatie is tekortgeschoten, doet zij de vrouw het voorstel om volgend jaar de gehele sloot op kosten van de gemeente te laten schoonmaken. Dit voorstel wil de vrouw echter niet accepteren. Zij wil de kosten dit jaar vergoed krijgen. De ombudsman stelt vast dat de gemeente in een brief naar de vrouw haar welgemeende excuses aanbiedt voor de onduidelijkheid die is ontstaan en uit coulance een voorstel doet. De ombudsman vindt het voorstel netjes en oordeelt dat de gemeente daarmee haar gedraging corrigeert.