U bent hier

Hulp en toezicht bij problemen met zorgverlener

19.6.010 WIJ Groningen  

Trefwoorden: hulp/ondersteuning

Een man beklaagt zich erover dat hij geen hulp en ondersteuning heeft gekregen van het WIJ-team bij de problemen die hij had met de organisatie die hem zorg verleende. Daarnaast vindt de man dat WIJ een toezichthoudende verantwoordelijkheid heeft.

De ombudsman stelt een onderzoek in en ontvangt in dat kader stukken van de man en een uitgebreide reactie van WIJ.

Hieruit komt naar voren dat WIJ wilde bemiddelen tussen de man en de zorgverlener zodat ze samen verder zouden kunnen. WIJ heeft daartoe met de man en de zorgverlener een gesprek gepland, dat 10 dagen nadat de man zich bij WIJ had gemeld, zou plaatsvinden. De ombudsman maakt hieruit niet op dat WIJ niets voor de man wilde betekenen. Voorafgaand aan het geplande gesprek viel er echter het een en ander voor tussen de man en zijn zorgverlenersorganisatie. Er was onder andere sprake van een bedreiging door de man. Dit leest de ombudsman zowel in de verslagen van de zorgverlener en van WIJ als die van de man. Dit moest eerst worden uitgesproken voordat in het reeds geplande gesprek kon worden ingegaan op het inhoudelijke zorggedeelte. Deze aanpak kan de ombudsman volgen. Om te kunnen praten over hoe de zorg/begeleiding verder zal worden voortgezet, zal er eerst vertrouwen moeten zijn dat de man en zijn zorgverlener nog met elkaar verder willen. Anders heeft bemiddeling geen zin. De man en de zorgverlener komen er echter niet uit, waardoor de man afziet van het geplande gesprek. Daarmee hielden de bemiddelingspogingen van WIJ op.

Uit het onderzoek komt namelijk verder naar voren dat de toezichthoudende taak niet bij WIJ ligt, maar bij de gemeente. De man is door WIJ gewezen op de mogelijkheid om een melding bij Meldpunt Zorg om Zorg te doen. De man en zijn moeder hebben contact met dit meldpunt gehad en daarmee waren ze ten aanzien van dat onderdeel van de klacht bij het juiste adres.