U bent hier

Aangepaste openingstijden balie

 

Een man dient bij de gemeente een klacht in over de aangepaste openingstijden aan het Harm Buiterplein. Die waren van 09.00 tot 13.00 uur en zijn nu van 09.00 uur tot 11.00 uur. De kortere openingstijden zijn voor de man een probleem omdat hij tot 12.00 uur werkt. Hij vindt dit lastig omdat hij maandelijks een inkomstenverklaring moet inleveren. Het geldt bovendien voor iedereen die de gemeentelijke balies aan het Harm Buiterplein zou willen bezoeken, zo stelt hij. Na 2,5 maand heeft de man nog geen inhoudelijke reactie van de gemeente ontvangen. De ombudsman neemt de klacht in onderzoek en krijgt te horen dat er een gesprek met de man heeft plaatsgevonden waar hij echter nog geen terugkoppeling van heeft gekregen. In dit gesprek is aan de man uitgelegd dat de openingstijden zijn veranderd omdat het aantal bezoeken aan de balie enorm is afgenomen. Burgers benaderen de gemeente vooral digitaal. Het is echter nog steeds mogelijk om ook na sluiting van de balie op afspraak langs te komen bij het Harm Buiterplein. In het gesprek met medewerkers van de gemeente is afgesproken dat er 2 medewerkers naar de man toe zullen gaan om uitleg te geven hoe hij zijn inkomstenverklaring digitaal kan insturen. Er wordt beloofd dat er opnieuw een medewerker bij de man thuiskomt als het hem onverhoopt in de toekomst niet lukt. Dat is netjes. De ombudsman constateert dat de gemeente voor de wijziging van de openingstijden van de balie een inzichtelijke verklaring geeft. Dat zij vanwege effici├źntieredenen heeft gekozen voor kortere balietijden is niet onbehoorlijk. Zeker nu de mogelijkheid blijft bestaan om de sociale dienst ook na 11.00 uur op afspraak te bezoeken.